بسیاری از بناها نظیر برج ها موزه ها و آسمان خراش ها به عنوان شاخصه های معماری شهرهای مختلف شناخته شده اند اما تنها یک کتابخانه به عنوان نمادی بین المللی برای یک شهر محسوب می شود؛ کتابخانه مرکزی شهر سیاتل در ایالات متحده آمریکا.
رم کولهاس معمار هلندی این بناست. کولهاس متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید. در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب نیویورک هذیانی (به انگلیسی: Delirious Newyork) در سال ۱۹۹۸ به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ (به انگلیسی: S.M.L.XL) نشان داد که ایدهٔ اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را «رئالیسم نو» می نامد، روح اصلی مدرنیته را احیاء کرد. کولهاس از معمارانی ست که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفهای خود کرد. شفافیت بصری، استفاده از سطوح شیشهای بزرگ و به کارگیری فرمهای خالص از ویژگیهای کارهای اولیه او (نظیر خانهٔ دو دوست) است که بیشتر تحت تاثیر آثار میس وندرروهه قرار دارد.
و در مورد کتابخانه سیاتل؛ هرچند که این کتابخانه دارای گنجینه ای از کتاب های ارزشمند، سیستمهای تکنولوژیک بسیار پیشرفته و بسیاری محاسن دیگر است، اما شهرت آن تنها و تنها نتیجه نبوغ رم کولهاس و معماری وصف ناپذیر بنا می باشد. ظاهر متفاوت این بنا با آنچه در پیرامون آن به چشم میخورد هرگز دلیلی بر عدم توجه به بستر و زمینه طرح نمی باشد، چرا که شیوه پاسخگویی به نیازهای سایت در نظر کولهاس چیزی فراتر از همخوانی مصالح، رنگ و ارتفاع ساختمان با همجواری هاست. دریک کلام می توان گفت، که در این بنا، عملکرد به درون توده ای از پیش طراحی شده تزریق نشده و فرم بنا برآمده از تمامی نیازهای عملکردی درون و بیرون آن است.
پوسته دولایه ای که مهمترین شاخصه فرم نیز محسوب می شود شبکه ای لوزی شکل از جنس فولاد و شیشه است که بنا را کاملا پوشانده و نه تنها سبب حداکثر استفاده از نور طبیعی و کاهش اتلاف انرژی در تمامی طبقات می شود بلکه نقشی سازه ای داشته و موجب کاهش تعداد ستون ها در داخل پلان و انتقال بار به جداره ساختمان نیز شده است. کل بنا یک بلوک شهری کامل را به خود اختصاص داده و به دلیل تفاوت سطح ارتفاع خیابان های دوسمت ساختمان، دو ورودی مجزا در طبقات اول و سوم در دو سوی بنا طراحی شده اند.
قفسه ها و مخازن کتاب در چهار طبقه میانی ساختمان در آرایشی مارپیچی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند که شماره بندی آنها از عدد (000) آغاز و به (999) ختم می شود. استفاده از رنگ های جذاب در پلکان و راهروهای ارتباطی تصاویری به یادماندنی از فضاهای داخلی را در ذهن عموم ثبت می کند.